Niderlandy – gdzie sprzedawać online
Konsument holenderski to kosument wymagający, który ceni sobie wysoką jakość produktu oraz krótki czas dostawy. Holandia to dostęp do nowego, szybko rosnącego rynku, ponad 17 milionów mieszkańców, szansa na zwiększenie udziału w rynku i zasięgu klientów.
100 największych firm handlu elektronicznego w Holandii osiąga łączne obroty w wysokości prawie 12 mld euro. Całkowita wielkość rynku sprzedaży w handlu elektronicznym wynosi 24 mld euro. Niektóre kategorie mają dwucyfrowe stopy wzrostu od 15 do 24%. Liczby te są imponujące, biorąc pod uwagę średnią wielkość rynku. Najsilniejszymi kategoriami sprzedaży online są: żywność, telekomunikacja, zdrowie i uroda.
Wejście platformy Amazon na rynek holenderski (amazon.nl), które miało miejsce w marcu 2020 roku znacząco odmieniło strukturę branży e-commerce. Dotychczasowy lider Bol (bol.com) musiał zrewidować swoją politykę w stosunku do sprzedawców co zaowocowało m.in. obniżeniem prowizji, portal zmuszony był także do przeprowadzenia dużej kampanii reklamowej. Bol w dalszym ciągu pozostaje liderem platform zakupowych w krajach Beneluxu (jest też liderem e-commerce w Belgii). Statystyki pokazują, że ma ona 8 milionów użytkowników, a codziennie odwiedzają ją 2 miliony potencjalnych klientów.
Reasumując- aby pozyskać bogatych klientów z krajów Beneluxu- wskazana jest sprzedaż za pośrednictwem tych 2 marketplace’ów- www.bol.com, www.amazon.nl
Dlaczego eBay traci na znaczeniu?
Do niedawna platforma eBay była gigantem sprzedaży elektronicznej. Od dłuższego czasu firma jednak przegrywa konkurencję ze swoimi rywalami (głównie Amazon). Koncern, który uważa się za pioniera handlu online notuje ciągłe straty. Głównymi przyczynami tego trendu wydają się być przestarzały model biznesowy oraz problemy na poziomie zarządzania firmą.
Z punktu widzenia użytkownika- zarówno sprzedającego, jak i kupującego- portal stał się zbyt archaiczny i słabo reagujący na zmiany w branży e-commerce. Utrudniony kontakt z administracją platformy (np. brak odpowiedzi na zapytania) czy możliwość płatności tylko poprzez serwis PayPal to powody to niejedyne powody stopniowego zniechęcania się użytkowników do eBay’a.
Firma podjęła środki naprawcze zarówno, które mają przywrócić jej dawny blask. W okresie pandemii postanowiono nie pobierać prowizji od nowych sprzedawców (do 500 transakcji). Ebay zapowiedział również zorganizowanie dla nowych partnerów darmowych szkoleń. Ma to pomóc zwłaszcza sprzedawcom, którzy wcześniej nie korzystali z e-handlu, a chcą przenieść sprzedaż do sieci.